Pesakit Dialisis Boleh Sembuh Dengan Kurang Nasi Sahaja

 https://youtu.be/MdQUXtBg_9w?si=Hd3xp0mTlmTRjhQW





Ini bukti yang jelas yang pesakit buah pinggang tahap dialisis boleh sembuh. Cuma dengan mengurangkan nasi sahaja. Dalam 3 tahun, berat badan turun dan ubat berkurangan.


Doktor ini tidak melanggar guideline Nephrology yang mesti rendah protin tapi untuk pesakit yang tiada sakit metabolik, iaitu diabetis atau insulin resistant. Jadi boleh lah lebih protein tapi doktor ini tidak pun rekomen Carnivore atau Keto. Cuma low carb. Tidak pun mengharamkan nasi, cuma kurangkan sahaja. 50g sehari.


Tekniknya ialah menasihati pesakit untuk makan nasi pada penghujung makan. Makan dan minum lauk dulu sampai kenyang atau puas(satiate), penghujung saja baru makan nasi.


Ini nasihat paling baik untuk penagih nasi. Walaupun sudah mau mati pun tidak mahu kurangkan nasi.


Seorang  baru habis dialisis, mula mula dia kata tiada beza langsung kurangkan carbohydrate(doktor cakaplah ini). Dia tahu bahawa carbohydrate amat bahaya dari Internet .Tapi sudah putus asa pula. Bapanya sehat kurangkan nasi juga.

Sebagai orang Islam, di larang putus asa. Berdosa besar. Tapi kalau sombong bodoh terutama sekali dengan alasan bodoh seperti tidak mahu makan nasi pada penghujung makan, walaupun untuk selamatkan diri, bererti dosa yang paling besar. Tidak boleh masuk syurga sudah.

Tanya diri sendiri lah? Kurang sedapkah makanan kalau kita makan lauk dan minum susu sepuas puas nya dulu? Logik, fikiran pun akan kata lauk lebih sedap tanpa nasi. Tidak perlu campur dengan nasi, lagi sedap lauk pauk.

Ada alasan konon makan lauk sahaja tidak akan rasa kenyang. Cubalah dengan makan dan minum lauk sampai puas dulu, baru cuba makan nasi lah. Kalau ini pun tidak boleh, alamat masuk neraka lah selama lama nya. 


Comments

Popular posts from this blog

Soft-boiled Eggs using Pressure Cooker

30-Tahun Otak Rosak Pulih oleh 2 Bulan Carnivore